100 anys del naixement de Charles M. Schulz

Charles M. Schulz treballant al seu estudi a l'any 1956

Charles M. Schulz (1922, Minneapolis, Minnesota - 2000, Santa Rosa, Califòrnia)

El 26 de novembre de 2022 es compleixen 100 anys del naixement de Charles M. Schulz, Minneapolis, Minnesota, EUA.

Tota la seva infantesa i joventut va estar determinada per les populars tires còmiques del diaris de l’època. Des del seu propi sobrenom, Sparky, provinent de la tira de Barney Google, a les lectures del diumenge al matí de les tires còmiques dels diaris que llegia amb el seu pare, amb títols com Skippy , Mickey Mouse i Popeye.

El 1943 van ocórrer dos fets fonamentals a la seva vida, la mort de la seva mare i al poc temps el seu allistament a l’Exèrcit dels Estats Units, per a lluitar l’any 1945 a Europa durant la II Guerra Mundial.

Autor de la coneguda tira còmica Peanuts, protagonitzada per Charlie Brown i la seva colla, al llarg de la seva vida va dibuixar 17.000 tires còmiques i gràcies també al marxandatge derivat, es va convertir en el dibuixant de còmics de més èxit a la segona meitat del segle XX.

Charles M. Schulz i un dibuix de Snoopy el 1995

L’OBRA DE CHARLES M. SCHULZ

Va començar la seva carrera amb la tira de Li’l Folks, el que era un precedent de la seva sèrie més coneguda, el 1947. El 2 d’octubre de 1950 va fer la primera aparició de Peanuts, la qual es va publicar diàriament durant 50 anys fins el 13 de febrer del 2000, un dia després de la seva mort, amb un missatge d’acomiadament per als seus lectors.
Durant 50 anys, Peanuts o Snoopy, va tenir un gran èxit entre lectors grans i petits, antics i actuals. El geni subestimat de Schulz rau en la seva capacitat per mantenir els seus personatges tan coneguts prou frescos com per atraure nous lectors mentre manté el seu públic actual amb ganes de més. El seu humor era de vegades observacional, irònic, sarcàstic, nostàlgic, agredolç, ximple i malenconiós, amb ocasionals incursions en la fantasia. Schulz va passar de ser un nen introvertit i tímid (amb Charlie Brown com el seu propi alter ego), a convertir-se en el dibuixant que millor va representar la societat americana amb les seves obsessions i virtuts.

ADAPTACIONS I VIDEOJOCS

A partir de 1965, degut a la gran popularitat que van adquirir les tires dels diaris, es van realitzar especials animats per a televisió. Alguns van ser nominats als premis Emmy. També es va realitzar una sèrie animada, The Charlie Brown and Snoopy Show, i diverses pel·lícules, sent la darrera, Carlitos y Snoopy, de 2015 i creada mitjançant l’animació per ordinador. A partir de 2021, s’emet a través de Apple TV+ la nova sèrie de El show de Snoopy.
Molts personatges de Peanuts també han aparegut en videojocs. La major part d’ells només es van distribuir al Japó, però uns pocs també van comercialitzar-se als Estats Units, com Snoopy Tennis per a la Game Boy Color al 2001, o Carlitos y Snoopy, el videojuego el 2015, inspirat en la pel·lícula de The Peanuts Movie, i creat per a la Xbox i PS4.

Lee Mendelson i Bill Melendez
Lee Mendelson i Bill Melendez, productors de l’adaptació animada de Peanuts

SELECCIÓ DE RECURSOS

Museu Schulz

Pàgina web oficial del museu Shulz, amb informació sobre l’accés al propi museu, dades sobres l’autor i la seva col·lecció d’obres, propostes d’activitats i una botiga online.

Peanuts

Pàgina web oficial sobre Peanuts, amb molta informació sobre la sèrie, tant en el format clàssic com en el nous formats audiovisuals. Hi ha una versió oficial japonesa.

Peanuts Wiki

La Peanuts Wiki és una enciclopèdia col·laborativa per a tot el relacionat amb els personatges creats per Charles M. Schulz. El format de la wiki permet a qualsevol crear i editar qualsevol article, de tal manera que es pugui crear una base de dades comprensible sobre Peanuts.

Peanuts Global Artist Collective

Tot i que Charles M. Schulz no va arribar a considerar-se a si mateix un artista, el seu estil, personatges i les emotives històries que va explicar han influït en innombrables autors, cineastes, compositors, pintors i escultors. El Peanuts Global Artist Collective són un grup de set artistes dedicats a reelaborar la seva obra en nous projectes arreu del món.

The Charles M. Schulz Museum and Research Center

The Charles M. Schulz Museum and Research Center és un museu dedicat a la obra de Charles M. Schulz. El museu va obrir el 17 d’agost de 2002, dos anys després de la mort de Schulz, i és a Santa Rosa, Califòrnia.
Museu Snoopy de Tokio és el segon museu oficial que hi ha al món, situat a Machida, Tokio.

Comiclopedia

Lambiek és la botiga de còmics més antiga d’Europa i també la més antiga del món que encara continua en actiu. Es troba a Amsterdam i es va inaugurar el 8 de novembre del 1968. El seu lloc web és un del més visitats de Internet en relació als còmics i artistes gràfics. A l’apartat Comiclopedia s’hi troba informació extensa sobre Schulz (en anglès).