Fantàstik: cinema fantàstic i de terror

Cartell Fantàstik Granollers 2022

Fantàstik

Aquest 2022, el festival Fantàstik arriba a l’onzena edició en plena forma amb la competició de curts, els Premis MAC-Fantàstik, organitzada conjuntament amb el MAC (Mercat Audiovisual de Catalunya) com a plat fort de la programació.
Coincidint amb el 75è aniversari de Stephen King, el gran mestre del terror i la ciència-ficció, aquest novembre, us volem apropar a alguns dels temes que recorren l’univers del terror.

dracula

L’eterna joventut dels vampirs

La fascinació pels vampirs ha acompanyat a la humanitat durant segles. Cultures com la mesopotàmica o l’egípcia ja tenien contes de dimonis i esperits que serien uns predecessors d’aquesta figura. No obstant el terme vampir és molt més recent; està documentat amb el sentit contemporani per primera vegada a l’Europa més oriental del segle XVII.
Però que els vampirs han vingut per quedar-se va quedar ben clar quan van fer el salt de la literatura al cinema on són presentats sota un prisma més romàntic i menys monstruós, allunyant-se així dels seus avantpassats literaris.

Monstres i terror gòtic

Els escriptors romàntics van utilitzar el folklore popular com a font d’inspiració per a moltes de les seves històries. L’encert és que van saber combinar els antics contes de fantasmes amb preocupacions més contemporànies, com ara: la ciència i el seu impacte en la humanitat. A l’època, amplis sectors de la societat veien els avenços científics com un desafiament a l’autoritat divina perquè només Déu podia intervenir en la creació de vida. D’aquest conflicte van sorgir alguns dels personatges més turmentats de la literatura i el cinema.

Castell de Kenilworth

El terror psicològic, els mestres del suspens

A la dècada dels seixanta els monstres i vampirs havien deixat de fer por. El terror més clàssic semblava esgotat, calia anar més enllà. La solució va venir a través de l’ús dels mecanismes més sofisticats: dubtar del nostre seny o d’allò que perceben els sentits. El resultat era menys efectiu visualment però més penetrant, arriba el suspens psicològic. Realment, ens podem refiar d’allò que veuen els nostres ulls? Què s’amaga al darrere d’aquesta aparent normalitat? Sabem que hi ha alguna cosa i que és millor no acostar-s’hi, però … És irresistible!

Stephen King, un punt i a part

Afirmar que si no fos per Stephen King no existiria el gènere del terror tal com el coneixem sembla una exageració, però segur que ho és? King ha estat la columna vertebral del terror durant els darrers cinquanta anys. La seva obra és immensa així com els productes que se n’han derivat: adaptacions cinematogràfiques, sèries, remakes de televisió, còmics, etc. Aquí teniu una petita representació.

Sephen King
Zombi

Els zombis, un clàssic molt actual

Zombis i vampirs tenen molts en punts en comú literàriament parlant, ara bé, les adaptacions audiovisuals els han tractat de forma molt diferent. Els zombis vindrien a ser el germanet pobre fins que van arribar la televisió i la seva popularitat va multiplicar-se (sempre amb el permís del vídeo musical de “Thriller”). La figura del zombi no és molt antiga, les primeres referències es troben a inicis del S. XIX, però és molt dúctil perquè barreja la tradició africana amb la haitiana la vegada que combina molt bé amb les visions de futurs apocalíptics tan de moda darrerament.

SELECCIÓ DE RECURSOS

Sitges Film Festival

Un dels festivals més clàssics de la temporada. Tant si ets un ultrafan de les pel·lícules de fantasia o terror com si només busques passar-t’ho bé una estona amb una disfressa de monstre, tens una cita ineludible amb el Festival de Sitges. Obert per a tothom que vulgui gaudir amb unes crispetes i uns quants ensurts a la pantalla

Stephen King

La web de Stephen King aporta gran quantitat d’informació sobre l’autor i les seves obres. Podem trobar el llistat dels seus llibres amb l’any de publicació, un breu resum i altres informacions com els personatges, les adaptacions a la vegada que ofereix la possibilitat de descàrrega de material addicional. Imprescindible per a tots els seus fans.

The H. P. Lovecraft Archive

Una aura de misteri envolta la figura de l’escriptor H. P. Lovecraft, potser perquè la tragèdia va acompanyar la seva vida personal o perquè els seus treballs formen un univers molt particular, entre l’obscuritat i la fantasia més surrealista. The H.P. Lovecraft Archive reuneix infinitat de referències totes dedicades a l’autor nord-americà.