Com és la societat del coneixement?

Diari

SOCIETAT K

Avancem cap a una societat del coneixement que es defineix per la seva capacitat de transformar la informació en coneixement a fi de compartir-lo per tal que sigui utilitzat per millorar la qualitat de vida de les persones. Una de les característiques d’aquesta societat és la seva connexió, fomentada per les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquest fet permet la generació de continguts i l’aprenentatge de forma comuna i transversal.

El centre d’interès Societat del coneixement de la Biblioteca Can Pedrals et permet aprofundir sobre conceptes clau com la identitat digital, la postveritat, els models d’intel·ligència col·lectiva o les tendències relacionades amb la tecnologia que conformen aquesta societat.

Daniel Innerarity
Daniel Innerarity, filòsof
@daniInnerarity

Origen

“Acumular informació és una forma d’alliberar-se de la incòmoda tasca de pensar perquè la instantaneïtat de la informació impedeix la reflexió. No està informat qui vaga sense rumb per la xarxa dels mitjans i pren per informació tot el que sent, sinó qui ha après a filtrar d’aquesta marea de dades els missatges que són rellevants per a la seva pròpia situació personal.”

Marta Peirano
Marta Peirano, periodista experta en privacitat
@minipetite

Impacte tecnològic

“El sistema económico capitalista y todo el armazón cultural que le acompaña se han desarrollado en contradicción con las dos dependencias materiales que permiten la vida. Ignoran la existencia de límites físicos en el planeta y ocultan y minusvaloran los tiempos necesarios para la reproducción social cotidiana. Crecen sin observar límites a costa de la destrucción de lo que precisamente necesitamos para sostenernos en el tiempo. Se basan en una creencia peligrosa para el futuro de los seres humanos: la de una falsa autonomía, tanto de la naturaleza como del resto de las personas.”

#FakeYou

#FakeYou: fake news i desinformació

Nereida Carrillo, periodista experta en comunicació digital
@nereidacarrillo

Comunicació

“El periodisme és fonamental. Cal apostar pel periodisme de qualitat, ser transparent amb les fonts i que els/ les periodistes fem educació mediàtica amb aliança amb docents i bibliotecàries.”

Àlex Hinojo, activista de coneixement lliure i viquipedista
@AlexHinojo

Intel·ligència col·lectiva

“D’aquí 10 anys la Viquipèdia no té per què existir. El que sí perdurarà serà la manera de treballar en xarxa, la compartició de coneixement, les llicències lliures i la cooperació de continguts. Són aspectes que els museus i, fins i tot les empreses, estan incorporant en el seu dia a dia. Viquipèdia no deixa de ser una eina, una eina ben útil i eficient.”

SELECCIÓ DE RECURSOS

Verificat

Plataforma de verificació de notícies en català que lluita contra la desinformació i manipulació a Internet a través del periodisme i l’educació.

Maldito Bulo

Plataforma de verificació de notícies que detecta, analitza i verifica continguts que poden ser enganyosos. Es centra en temàtiques com l’actualitat, la ciència o la tecnologia.

Pantallas amigas

Consells sobre usos saludables a Internet. La web Pantallas amigas ofereix diferents recursos didàctics que tracten sobre la privacitat, la seguretat o el ciberassetjament enfocat especialment a la joventut.